Boendeinformation N-Ö
Parkering
Är du intresserad av en parkeringsplats? Maila vår parkeringsplatsansvarig och anmäl ditt intresse på parkering@brfbergsparken.se .
Föreningen har totalt 89 parkeringsplatser fördelade enligt följande:
10 carport
34 garage
45 utomhusplatser varav 4 gästparkeringar (för gästparkeringarna sker betalning via antingen Apcoa Flow eller EasyParks app). Gästparkeringarna har nummer: 51, 59, 72, 86
9 av de 89 parkeringsplatserna har laddstolpe installerad för el- och hybridbilar.
—————————————————————
Vi kan utlova ospecificerad parkeringsmöjlighet inom två månader från inflyttning. Utomhusplatserna kostar 500 kr/månad, carport 700 kr/mån och garageplats 1000 kr/mån. För laddplatser debiteras 2.5 kr/kWh.
Parkeringsbolag
Du som hyr parkeringsplats utomhus/carport måste ha ditt parkeringsbevis synligt i framrutan på bilen. Bilar som inte står på angiven parkeringsplats eller som saknar ett giltigt parkeringsbevis kommer att avgiftbeläggas. Den som önskar bestrida en parkeringsbot vänder sig med fördel direkt till parkeringsbolaget Apcoa Parkering/Europark (och alltså inte till styrelsen)!
Uthyrning av parkeringsplatser externt (till privatperson som ej är medlem i föreningen)
Föreningen har ett fåtal parkeringsplatser som kan hyras ut externt. Dessa är placerade utomhus och kostar 700 SEK (inkl moms) per månad. Om du är intresserad av att hyra plats hos oss kontakta parkering@brfbergsparken.se
Sopsortering
Avfallshantering
Våra hushålls- och matavfallssopor töms av Stockholm Stads entreprenörer. Hanteringen av matavfall är i nuläget kostnadsfri medan kostnaden för hanteringen av hushållssopor beror på vikten av det vi slänger. Tänk därför på att sortera allt ditt avfall/återvinning då det är bra både för miljön men även för föreningens ekonomi.
Tömning av hushållssopor sker på onsdagar och matavfall på fredagar varje vecka.
Vår återvinning hanteras av Veolia Recycling och töms enligt nedan:
- Well-/Pappersförpackningar – varje vecka
- Tidningar/Journaler – varannan vecka
- Plast- & Metallförpackningar – varannan vecka
- Färgat & Ofärgat glas – varannan vecka
- Ljuskällor & Batterier – på avrop
- Elektronik (enbart i avfallshanteringsrummet mellan hus 1 och 2 – Piruettvägen 7) – på avrop
Hus 1 och 2 har avfallshanteringsrum på gården mellan husen medan Hus 3 har avfallshanteringsrum i husets bottenvåning.
Grovsopor – Återvinningscentral
För allas trevnad behöver varje medlem ta hand om sina egna grovsopor. Hantering av grovsopor medför stora kostnader för föreningen som måste bekostas av avgiften för lägenheten. Kommunens närmaste återvinningscentral ligger i Sätra.
Mer info om återvinningscentraler i Stockholm: http://www.stockholm.se/avc
Trivselregler
Version 2:1 11 November 2014 (Antagna 12 maj 2011)
Att bo i bostadsrätt skiljer sig en del från alla andra former av boende. Särskilt om man kommer flyttande från en hyresrättslägenhet eller enskild villa finns det en del uppenbara. skillnader
Tillsammans äger vi som bor i husen bostadsrättsföreningen och fastigheten. Det innebär att vi också har ett gemensamt ekonomiskt intresse av att den sköts på bästa sätt. Vi har ett väsentligt större inflytande och makt över hur allt fungerar, långt mer än vad boendet i hyreshus någonsin kan erbjuda. Men det faktum att vi som regel bor väldigt nära varandra och dessutom har nära ekonomiska relationer innebär också många risker för konflikter mellan grannarna och ibland också med föreningen. Kunskap och insikt är medlet för att vi ska trivas i huset och bostadsrättsföreningen.
Följande dokument är en ”code of conduct” dvs en uppförandekod för hur vi gemensamt ska kunna fungera i samförstånd i föreningen.
Med vänliga hälsningar/ Styrelsen BRF Bergsparken
Tvättstuga – bokning
Bokning kan ske på 3 sätt:
1. På bokningstavlan utanför tvättstugan på plan 1 i hus 2
2. På internet på https://bergsparken.aptustotal.se/
3. På en mobiltelefon via appen ”Aptus bokning”
1. På bokningstavlan lägger du en av dina duttar mot ”nyckelhålssymbolen” och skrollar ned mot bokning. Där väljer du ett ledigt pass och konfirmerar med den gröna knappen. Vill du annullera ett bokat pass så skrollar du fram det bokade passet och trycker på den gröna knappen
2. På internet går du in på https://bergsparken.aptustotal.se/
och loggar in med ditt användarnamn som är ditt lägenhetsnummer (det som står på din ytterdörr) och ditt lösenord som är ditt lägenhetsnummer följt av en nolla! Under inställningar kan du ändra ditt lösenord (rekommenderas)! Klicka på ”Bokning” och välj önskad ledig tid. Avbokning sker genom att klicka på ”nyckelhålssymbolen” för ditt bokade pass
3. Appen ”Aptus bokning” finns att laddas ner både för iPhone att laddas ner från App Store och för Android från Play Butik.
När du har laddat ned Appen, så skriver du i adressfältet in: https://bergsparken.aptustotal.se/ (OBS! skriv inte in fysiska adressen Piruettvägen 5 9) och användarnamnet (ditt lägenhetsnummer) och det lösenord som du valt. Avbokning av ett pass gör du under ”Mina bokningar” där du klickar på aktuellt pass.
När du startar ditt tvättpass så är det viktigt att du bekräftar ditt bokade pass. Det gör du genom att på bokningstavlan lägga en av dina duttar mot ”nyckelhålssymbolen” och skrolla ned till ”Öppna” och trycka på grön knapp.
OBS! Om du inte bekräftar ditt tvättpass inom 30 min från den bokade starttiden, ledigställs det bokade passet automtiskt och blir möjligt att boka av någon annan!
Varje lgh kan boka 5 tvättpass per kalendermånad, dock kan alla 5 inte bokas upp i förväg vid ett tillfälle.
Det går bara att boka 2 framtida pass på en gång inom samma kalendermånad!
Om man t.ex. har bokat två pass en vecka och använt ett kan man boka ett för nästa vecka eller framåt i kalendermånaden.
Observera att dörren till tvättstugan även i fortsättningen kan låsas upp genom att använda dörrnycklarna.
Kontakt: tvattstuga@brfbergsparken.se
Tvättstuga – ordningsregler
För allas trevnad vill vi påminna om gällande ordningsregler som är till för att tvättstugan ska fungera på ett bra och smidigt sätt för ALLA boende:
- Om ett tvättpass inte har påbörjats inom 30 min så ledigställs det bokade tvättpasset. Vi ber dig därför att inte boka upp pass som du inte är helt säker på att använda!
- Torkskåp och torktumlare får nyttjas 30 min efter avslutad tvättid. Fönster och dörrar
skall hållas stängda för bästa torkeffekt. - BH med bygel och dylikt ska tvättas i tvättpåse. Om inte regeln följs kan maskinerna gå
sönder vilket medför ökade kostnader som drabbar oss alla. - Innan avslutat tvättpass ska tvättstugan och tvättmedelsfack samt luddfilter rengöras noggrant.
- Luckorna till maskinerna ska lämnas öppna för att fukten ska försvinna
- Efter avslutat tvättpass kontrollera att alla fönster och dörrar är stängda ordentligt.
Detta för allas vår trivsel och säkerhet. - Om städning efter avslutat tvättpass missköts upprepade gånger har styrelsen rätt att ta in städfirma för att få fint i tvättstugan igen vilket kommer att faktureras den bostadsrättsinnehavare som misskött städningen.
Om du har synpunkter eller klagomål kontakta Tvattstuga@brfbergsparken.se
TV-Bredband-Telefoni
Felanmälan
När du gör en felanmälan till Ownit, så är det också bra om du skriver epost till it@brfbergsparken.se med tidpunkt, datum och namn + lghnr.
Ownits Kundtjänst: 08 – 525 07 300
Öppettider: mån – fre 08:00 – 22:00, helgdagar 10:00 – 19:00
Ownits hemsida: www.ownit.se
Bredband
Föreningen har tecknat ett avtal med Ownit som vår bredbandsleverantör. Uppkopplingen är upp till 1000/1000 Mbit (from 2019-04-01). Notera att Anslutning ”nr 1” i Digitalskåpet inne i lägenheten är den inkommande kontakten från bredbandscentralen i källaren som kopplas till WAN-porten på modemet. Det finns en förklaring till de olika sladdarna på undersidan av modemet.
TV
Föreningen har tecknat ett avtal med Ownit som vår TV-leverantör. Paketet ”Ownit Bas” ingår i avgiften och består (2018-04-29) av 15 TV-kanaler (se www.ownit.se/privat-tv). Du kan själv uppgradera paketet genom att gå in på Ownits hemsida och välja vad du vill ha och betalar då den extra kostnaden själv. Till varje lägenhet hör en så kallad ”HD-box” som behövs för att se grundutbudet.
Telefoni
Abonnemang för IP-telefoni ingår i avtalet med OwnIT – man betalar för sin egen användning (ta kontakt med OwnIT för mer information angående kostnader för telefoni)
Underhåll lägenhet
Här nedan hittar du korta instruktionsfilmer för utrustning i din lägenhet.